herozone

blog o komiksach i superbohaterach

Felietony KOMIKSY

Antybohaterowie – dlaczego są tak popularni?

Nadchodzą ciężkie czasy.

Zawsze jest tak, że, jak ktoś odnosi sukces, to ktoś inny zazdrości lub chce się ogrzać w świetle cudzego pomysłu. Tak też się stało z komiksami w latach 50. Pewien psycholog,  Fredric Wertham, stworzył termin crime comics, którym określił wrzucone do jednego worka komiksy detektywistyczne, o superbohaterach, jak i horrory. W swojej książce Uwiedzenie niewinnych, która według mnie jest zbiorem anegdot o niegrzecznych dzieciach i obliczonym na sianie paniki paszkwilem, stwierdził, że komiksy mają negatywny wpływ na młode rozwijające się umysły. Na tapetę wziął opowieści kryminalne, horrory i podobne historie, a nawet reklamy wiatrówek w komiksach, które uważał za zgubne dla młodzieży. Nagle okazało się, iż Batman i Robin to homoseksualna para, a Wonder Woman to lesbijka. Oczywiście było to wyszukiwanie problemów na siłę. Fredric Wertham, sprawnie manipulując wynikami badań, doprowadził do stworzenia rodzaju cenzury i wytycznych, według jakich mieli działać twórcy komiksów. W 1954 roku powstał CCA. Był to zestaw wytycznych, w jaki sposób twórcy komiksów mają przedstawiać takie zagadnienia, jak zbrodnia, seksualność czy też tematy, jakie były zabronione np. zombie, wampiry, wilkołaki. 

Wprowadzone obostrzenia doprowadziły do zmiany tonu wielu tytułów. Zamiast mrocznych kryminalnych opowieści pojawiły się tematy rodem z science fiction, a potwory i horror zastąpiły wielkie zmutowane owady i obcy z innych planet. Ten obrót sprawy nie sprzyjał mrocznym bohaterom, ustąpili oni na kilka dziesięcioleci miejsca innym, bardziej przyjaznym postaciom lub sami tacy się stali. Przykładem może tutaj być Batman, który z doskonałego detektywa stał się poszukiwaczem przygód i zupełnie zmienił swój wizerunek na bardziej komediowy i przeznaczony dla młodszych czytelników. Inni bohaterowie znikali z kart komiksów, np. Catwoman jedna z najpopularniejszych postaci w świecie DC comics zniknęła zupełnie pomiędzy rokiem 1954 a 1966. Miało to związek zarówno z wytycznymi  co do sposobu prezentowania kobiet w komiksie, jak i z wizerunkiem Kobiety Kot i z jej niejednoznacznym statusem bohater/złoczyńca.

CZYTAJ TAKŻE: Superbohaterki. Droga do równouprawnienia.


Pages ( 2 of 6 ): « Poprzednia 1 2 3456Następna »

LEAVE A RESPONSE

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komiksami i superbohaterami interesuję się od dziecka. Postanowiłem rozwijać swoją pasję oraz dzielić się nią z innymi. W ten sposób powstał projekt Herozone. Zapraszam do lektury, do komentowania i do wspólnego delektowania się światem superbohaterów.